EGR ve DPF Hakkında

dellobaltino

New member
Katılım
23 Tem 2013
Mesajlar
361
Tepkime puanı
52
Puanları
0
Yaş
44
Arkadaşlar teknik konularda araştırıp bilmediğim şeyleri öğrenme çabasında bir dizel ceed sahibiyim. DPF ve EGR nedir ne işe yarar iptal edilmesinin ne sakıncası olur sorusundan hareketle biraz araştırdım. (ayrıca yeni dizel ceedlerde dpf ve egr var sanırım) bunun sebebi bu parçaların özellikle DPF nin oldukça pahalı olması ve EGR ında kurum meydana getirme durumuydu. Teknik konulara çok hakim olmayan her yurdum insanı gibi 'abi gerekli bişi olmasa üretici neden bunu koysun okadar mühendisten daha mı iyi bilecen otur oturdugun yerde ' dedim. Fakat bu argüman beni yeterince tatmin etmedi bunun bilimsel bir mühendislik konusu oldugundan hareketle artıları ve eksilerini öğrenip ona göre karar verme geregini hissettim. Bildiğim kadarıyla aramızda DPF ve EGR iptal ettiren arkadaşlar da var belki onların bilgileri ve tecrübeleri bir fikir verebilir diye sormak istedim. Bizim Türk milleti olarak her konuda mutlaka bir bilgimiz ve fikrimiz vardır ama pek az konuda derinlemesine bilgi sahibiyizdir. Benim duymak istediğim kulaktan dolma yada yüzeysel bilgiler yada sanayide falanca usta söyle dediydi türünden bir bilgi degil.Bu tür bilgilerden internette sürüyle mevcut zaten. Ben daha çok teknik bilgisi olan bu konuda kafa yormuş zararı faydası nedir iyice incelemiş arkadaşların yorumunu almak istiyorum. Maalesef kötü bir huyum varki kafamdaki sorulara tatmin edici cevaplar elde edemessem o konu kafamı sürekli kurcalıyor.bu konuda bilgili arkadaşların yorumunu bekliyorum. herkese iyi forumlar
 

dellobaltino

New member
Katılım
23 Tem 2013
Mesajlar
361
Tepkime puanı
52
Puanları
0
Yaş
44
http://journals.tubitak.gov.tr/engineering/issues/muh-02-26-2/muh-26-2-7-0011-6.pdf

yukardaki linkte bilimsel bi çalışma var egr hakkında. tabi bu çalışma sadece gaz salınımı ve motor performansı üzerine yapılmış bi çalışma. komple motor sistemi düşünülerek yapılmış değil. bildiğim kadarıyla egr silindire giren oksijen oranını düşürerek motor çalışma sıcaklığını daha düşük seviyede tuttugundan motor parçalarının ömrünü uzatıyor buda demek oluyor ki egr daha düşük egsoz sıcaklığı ile tuboya giden yanmış gazların da sıcaklığını düşürdüğünden turbonun da ömrünü uzatıyor. NO salınımı da düşüyor ama tabi dezavantajı bir miktar performans azalıyor üzellikle yüksek devirlerde. ama tabi egr hangi devirlerde devreye girip hangi devirlerde devreden çıkıyor bilmiyorum. aşağıdaki resimde egr valfinin sebep oldugu kurumlanmış bir emme manifoldu ve temizlenmiş halini de görünce iptal ettiresi geliyor insanın

Ekli dosyayı görüntüle 690Ekli dosyayı görüntüle 691Ekli dosyayı görüntüle 692
 

enjanka

New member
Katılım
12 Mar 2012
Mesajlar
118
Tepkime puanı
14
Puanları
0
Yaş
43
Konum
İstanbul
Partikül filtresini söküp egzoz gazlarını en kısa yoldan atmak yukarıda @Killer Loop'unda belirttiği gibi hem yakıt tasarrufu sağlar hem de aracı canlandırır ancak çevreye verdiğiniz zarar da artar.

1. Araçlarımız Euro 5 normuna göre emisyon değerlerine sahip olarak TÜV'e bildirildiği için muayeneden geçmeme şansınız artar. Ancak burada belirtmem gereken bir husus var. Egzoz emisyon pulunu dışarıdaki özel servislerden de alabiyorsunuz. Ve bu servislerin çoğu doğru düzgün ölçüm yapmıyor, yapamıyor. Misal olarak, bundan yaklaşık iki yıl önce Kadosan'da bir servise 1.9 Multijet Doblo ile gidip egzoz emisyon pulu aldım. Testi yaparken servisteki çırak (16-17 yaşlarındaydı) "Araç turbolu mu?" diye sordu. Açıkçası bende sonucun nasıl değişeceğini görmek için yok bu atmosferik dedim. Test sonucunda da herhangi bir sıkıntı çıkmadan pulu aldım. Ha aracınızda yazılım varsa ve dpf'i iptal ederseniz kara tren olursunuz ki sizi bu çırak bile kurtaramaz diye düşünüyorum.

2. Bizim araçlarımızdaki dpf, partikülleri üzerlerine mazot püskürterek yakıyor (bu işlem için genel olarak kullanılan terim: Rejenerasyon). Yakıt tüketiminin anlık olarak artmasının sebebi bu. Bu işlem dpf'in durumuna bağlı olarak 15-30 dakika arası sürebiliyor. Bazı araçlarda ise dpf özel bir sıvı içeriyor. Ve dpf dolunca bu sıvının, duruma bağlı olarak da dpf'in değişmesi gerekiyor. Dolayısıyla araç alırken dpf için ekstra yakıt ücreti mi daha makul yoksa dpf'in değişmesi mi daha ucuza mal olur sorularını gözden geçirip karar vermek gerek.

3. Eski kasa ceed'lerde dpf için ayrı bir gösterge yok. Direkt olarak motor arıza ışığını yakıyor. Bu bilgi de dashboardun sol tarafında İngilizce bir not ile belirtilmiş. Motor arıza ışığı yanınca 50 kilometre içinde en yakın servise gidip dpf'i kontrol ettirin yazıyor. Yalnız 2012'nin ilk aylarında üretilen eski kasa ceed'den bahsediyorum. Ondan öncekilerde yok. Yeni kasa ceed'lerde ayrı bir işaret var mıdır bilmiyorum.

4. "Aracı devirli kullanayım, dpf rejenere olsun, sorun çıkarmasın, az yaksın" deme şansınız yok. Dpf rejenerasyonunun ne zaman başlayacağına ECU karar verir, siz değil. Devirli kullanım tabii ki bir noktaya kadar işe yarar ama aldığınız yakıt kötü ise devirli kullanım BANA GÖRE dfp'in daha hızlı tıkanmasına neden olur.

5. Normalde Avrupa'da emisyona göre olan vergilendirme sistemi bize gelirse avantaj sağlayacaktır ki buna geçmeyi düşünüyorlar. Ancak bu konuyu takip ettiğim kadarıyla, bu uygulama şu an trafikte olan araçları kapsamayacak. Sadece trafiğe yeni çıkışlı araçlar için uygulanacak. Yani araçlarımızın dpf'li olması şu an için bir avantaj sağlamıyor (tabi değiştirip mevcutları da kapsam içine almazlarsa).

6. Eğer derdiniz performans değilse (ki olsa bile) dpf iptalinden önce çevreyi düşünün derim.
Aynı sorular benim de aklıma takıldı ve özellikle dpf konusunu epeyce araştırdım. Hatta iptal ettirmenin eşiğinden döndüm.
Genel olarak edindiğim bilgilerle başka bir sorun yaşayan arkadaşımız için yukarıdaki cevabı yazmıştım. Muhtemelen benzer bilgilere sahipsiniz ancak belki işinize yarar. Sadece eklenecek bir iki nokta daha var.
Dpf'li araçlar'da 5/30 yağ kullanımı tavsiye ediliyor ki dpf çabuk tıkanmasın. Bu da ekstra maliyet demek. Bizim araçlar için ekstra bir sıvı ya da benzeri birşey yok. Olası tıkanma durumunda temizliği mümkün ancak geri dönülemeyecek şekilde tıkanmışsa değişim şart. Bunun dışında dpf'i iptal ettirip down pipe yaparsanız muayeneden geçemiyorsunuz. Ancak sitede de yazıyor ve bizzat şahit olduğum bir gerçek var. DPF kesinlikle aracın performansını törpülüyor.
 

dellobaltino

New member
Katılım
23 Tem 2013
Mesajlar
361
Tepkime puanı
52
Puanları
0
Yaş
44
verdiğin bilgiler için teşekkür ederim. benim amacım performans yada yakıt tüketimi değil kesinlikle.ben aracımı uzun yıllar binme amacıyla aldım ve her zaman ilk önceliğim motorun ve parçalarının ömrüdür. tesadüf eseri bi sitede dpf fiyatlarını görünce epey şaşırdım. 2-5 bin arası fiyatlardaydı. eger ki dedim amacı sadece emisyonu azaltmaksa belki de iptal ettirebilirim diye düşündüm. çevreye zarar veriyor bu tabiki kötü ama bu kadar yüksek parça fiyatını görünce insanın çevre bilinci törpüleniyor. yine de arabasında her zaman orjinalliği tercih eden birisi olarak iptal ettirmeye içim varmıyor. kısmet artık inşallah ilerde başımıza masraf açmaz.
 

Serkan OĞUZ

New member
Katılım
28 Eki 2013
Mesajlar
1,127
Tepkime puanı
280
Puanları
0
Yaş
44
Çok güzel bir konu açmışsınız ve verilen bilgiler için herkese çok teşekkürler.Mehmet bey açıkçası ben hala kararsızım.Bir yerden orijinallik gitmesin diyorum ama birçok okuduğum yazıdan sonra iptal edesim geliyor bir türlü karar veremedim.
 

dellobaltino

New member
Katılım
23 Tem 2013
Mesajlar
361
Tepkime puanı
52
Puanları
0
Yaş
44
DPF iptal edilebilir gibi geliyor bana çünkü emisyonu düşürmekten başka bir görevi yok sanırsam ama EGR motorda emisyon salınımlarından daha başka yukarda da bahsettiğim gibi farklı fonksiyonlara sahip. motor ömrü ve sağlığı açısından EGR iptal ettirilmemeli fakat kurum oluşturmasından dolayı EGR valfi ve emme manifoldu 100.000 de bir temizletilmeli diye düşünüyorum.
 

Serkan OĞUZ

New member
Katılım
28 Eki 2013
Mesajlar
1,127
Tepkime puanı
280
Puanları
0
Yaş
44
Evet dediğiniz gibi Egr iptal etmem,temizletmek mümkün olursa daha mantıklı zaten bahsedilen km oldukça uzun bir süre.O km'lerde kadar neler olur neler biter :)
 

yalcin

New member
Katılım
15 May 2011
Mesajlar
1,330
Tepkime puanı
86
Puanları
0
Yaş
40
Konum
Büyükçekmece
[MENTION=1354]dellobaltino[/MENTION] konuyu hortlatmak gibi olacak yine ama google da ararken buldum, benimde uzun uzun araştırdığım merak ettiğim bir konuydu, ozamandan bugüne bir gelişme varmı, dpf iptal ettinizmi acaba? yada egr ile alakalı ne yaptınız, ben açıkcası yaz sonu bütün herşeyi iptal etmeyi düşünüyorum, özellikle dpf yada diğer ismi ile kat iptalini gerçekleştirmeyi düşünüyorum, sonuçta bu malzemeler her gaza bastığımızda dolan, bir manada tıkanan filtreler kat ve egr dahil. hem tıkanacak dolacak hem aracın performansı olması gerekenden düşük olacak. bir hayli zaman geçmiş konu açılalı ancak bu çalışmaları yapan arkadaşlar var ise tecrübelerini paylaşırlarsa, bilgi alışverişinde bulunmuş oluruz. ve ben bilmeyen birisi olarak öğrenmek isterim. teşekkürler.
 

Yasin

New member
Katılım
28 Ara 2012
Mesajlar
90
Tepkime puanı
12
Puanları
0
Konum
İstanbul - Pendik
Evet arkadaşlar özellikle DPF iptali yapanlar varsa bilgi paylaşsınlar ltf bende bu yaz DPF iptali yapmayı ve yazılımın seviyesini bir tık daha arttırmayı düşünüyorum.
 
Üst