Ynt: Re: Cee'd Hatchback MOTION-Benzinli
[quote author=c@n link=topic=404.msg11179#msg11179 date=1309937864]
Turbo arabaya alistiktan sonra atmosferik motor kullanilmiyor.... Sanki hic gitmiyormus gibi geliyor....
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
[/quote]
Dediğin gibi sadece his ;D Turbo, yakıtın yanma veriminin yükselmesini çok düşük devirlerden itibaren sağlayabildiği için uçuyormuş hissi uyandırabilir ama aslen küçük hacimli motorlarda, zannedildiği gibi bir hızlandırma gerçekleştirmez. Turbo, dizel araçlarda küçük hacimli motorların yanma verimini arttırmak ve buna binaen güçsüz küçük hacimli dizel motorların gücünü arttırmak için kullanılmaktadır. Benzinli araçlarda ise yanmadan eksozdan atılan benzin yanması ve yakıt tüketimini düşürme amacıyla kullanılmaktadır.
1400 veya 1600 cc turbolu veya turbosuz benzinli araç motorları karşılaştırıldığı zaman 0-100, 80-120 gibi değerlerde büyük farklar bulunmadığı görülür. 1400 ve 1600 cc atmosferik dizel motorlar ise yaklaşık 70-90 HP arasında güçler üretmekte olup performans açısından yetersiz gelmektedir. Bu durumu önleyebilmek için küçük hacimli dizel motorların tamamında turbo kullanımına gidilmektedir. Düşük devirlerde bile devrede olan turbo, dizel motorların sağladığı yüksek tork ile birleşince etkin bir ön hızlanma değeri sağlamaktadır. Ancak özellikle küçük hacimli benzinli araçlarda turbolu araç turbosuzdan çok daha performanslıdır diye bir şey söyleyemeyiz. Turbo bulunan araçlarda turbo (turbo basıncı) ve buna bağlı ekipmanlarda yapılacak değişiklikler sayesinde motor gücü ve performans daha koyla arttırılabilir. Motor hacmi büyüdükçe turbonun etken vazifesi artar. 2500 cc turbolu bir aracın performans değerlerini yakalayabilmek için atmosferik motorda 3000-3500 cc hacim gereklidir. Ancak özellikle performans araçlarında kullanılan turbolar, atmosferik araçların verdiği güveni ve uzun solukluluğu sağlamamaktadır (tıpkı F1 de turbosuz motorların kullanılması gibi) Uzun ömür, sorunsuzluk, güven hissi için daima atmosferik araçları tercih ederim tabi araçlar Nissan GTR ve Porsche 911 Turbo olursa durum ayrı ;D
Araç satarken bayilerin tork değerlerini söylemesi gibi bir durumdur bu. Bundan 10-15 yıl önce şantiyeye kamyon, tır alırken tork değerlerine bakardık kimse o zamanlar torkun ne olduğunu bilmezdi. Şimdilerde herkeste bir tork lafıdır almış başını gidiyor. Motor gücü, motora has bir özellik olup herhangi bir parça değişikliği yapılmazsa değiştirilemez. Tork ise motora dolaylı bağımlı bir parametre olup çeşitli parçalarla (aktarma organları, vites kutusu dişlileri, jant çapı vb.) değiştirilebilir. Tork ve beygir gücünü açıklayabilmek için başka yerde yazdığım kısa bir yazımdan alıntı yapayım istedim.
“Tork, döndürme kuvvetidir. Yani eylemsizlik, mevcut yük, eğim ve sürtünme gibi birçok etkene karşı, motorun ürettiği döndürme kuvvetinin, tekerlekler üzerindeki hareketlendirme etkisidir. 1600 cc hacimli yaklaşık 1250 kg ağırlığında bir binek aracın motorunun ürettiği 150 Nm tork değeri aracı hareketlendirmeye ve ivmelendirmeye rahatlıkla yetecek bir kuvvettir. Ancak dizel motorun sağladığı yüksek tork ile aynı yükteki araçlar arasında dizel motorlu olan benzinli motorlu olana göre daha avantajlıdır. Buna rağmen yüksek tork değerlerinin düşük ve kısa devir aralıklarında kalması nedeniyle benzinli motorlu bir araç gibi performans gösteremez. Dizel motorlarda düşük devirlerde yüksek tork değerlerinin elde edilmesiyle ara hızlanmalarda gayet başarılı olmasına rağmen ki bu şehir içi kullanımda dizelleri eşsiz kılıyor bence, benzinli motorla performans kıyaslamasındaki fark gözle görülür seviyelerdedir. Benzinli motorlu araçlar ile yüksek süratte seyrederken tork eğrileri uzun olduğu ve benzin daha yanıcı bir yakıt olduğu (gaz tepki süresi) için devir hesabı yapmaksızın sollama yapabilirken dizel araçlarda uygun vites ve devirde olmak önemlidir. Cee'dlerin fabrika verilerine bakarsanız 126 PS (atmosferik) benzinli ile 128 PS (turbolu) dizel arasında 1.5 saniyelik bir 0-100 km performans farkı olduğunu görebilirsiniz. Dizel araçlardaki yüksek tork kuvveti, tekerleklere uygulanan yüksek döndürme kuvveti nedeniyle genellikle çok çabuk hızlanıldığı hissi verse de hız göstergesinin devir göstergesi kadar hızlı hareket etmediği yani yakıtın benzin kadar yanıcı olmaması, erken tepki vermemesi ve yüksek enerjili yanma gerçekleştirmemesi nedeniyle çabuk hızlanmadığı basit denemelerle anlaşılabilir. Bunlar dizel motorlar kötüdür demek değildir tabi ki, bilakis ara hızlanmaların çabuk olması, düşük devirlerde yüksek tork nedeniyle şehir içi kullanım rahatlığı, düşük yakıt tüketimi, fazla yükle rahat yol alma gibi birçok artının dizel motorlar lehinde olması demektir.
Örneğin,
Mercededes Benz Travego 15 SHD - 422 HP Güç / 2100 NM Tork (Otobüs)
Porsche 911 GT3 - 435 HP Güç / 430 NM Tork (Sportif Araç)
Tork güç gerektiren yani yük taşıyan araçlar için daha önemli bir değerdir, binek veya arazi tipi ağır yük taşıması yapılmayan araçlar için tork değeri bahsedildiği kadar önemli değildir. Bakınız Travegoda yaklaşık 18 tonluk bir devi hızlandırmak için 422 HP güç, 18 ton yükü taşımak için 2100 Nm tork üreten bir motor kullanılmaktadır. Tork döndürme kuvvetidir. Otobüsün lastiğini üzerine düşen büyük yüke rağmen tekerleği döndürebilmek için yüksek tork gereklidir ama otobüse nazaran daha az ağırlığa sahip bir GT3ün tekerleğini döndürmek için bu denli yüksek torka ihtiyaç yoktur. Yüksek tork ihtiyacı olan araçlarda yakıtın yanma teknolojisi (yavaş ve güçlü yanma) bakımından dizel motorlu araçlar kullanılır. Daha çabuk ivmelenme sağlayabilmesi sebebiyle seri ve hızlı araçlarda genellikle benzinli motorlar kullanılır. Bahsettiğim sebeplerden dolayı binek araç tercih ederken kesinlikle beygir gücü ve öğrenebiliyorsanız turbo basınç değerlerine göre araç almanızı öneririm.