Soğutma suyunun değişim ve radyatör bakımı

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
SOĞUTMA SUYUNUN DEĞİŞTİRİLMESİ KONUSUNDA UZMAN GÖRÜŞ

Radyatörün düzenli olarak temizlenmesi araç bakımının can alıcı bölümlerinden biridir.

Aracınızın soğutma sistemi, motorun ürettiği fazla ısıdan aracınızı korur ve motorun doğru sıcaklık aralığında çalışmasını sağlar. Soğutma sistemini pas, tortu ve kirleticilerden korumak radyatörün ve motorun en iyi çalışma koşularında kalmasına yardım edecektir.

Radyatörü her iki yılda bir temizlemelisiniz.
İHTİYACINIZ OLANLAR
• Antifriz (4-8 litre)
• Damıtılmış Su (4-8 litre) Drenaj kabı ya da kovası
• Püskürtme ağızlı bahçe hortumu
• Bir çift çalışma eldiveni (tercihen su geçirmez)
• Yumuşak kıllı naylon fırça
• Bir kova dolusu sabunlu su
• Koruyucu gözlük

ADIM 1 - BAŞLAMADAN ÖNCE

ilk olarak ve her şeyden önce motorun soğuk olduğundan emin olun.
Isınmış bir motor, radyatörde yüksek basınç altında ve sıcak olan bir soğutma suyu demektir – ve radyatör kapağını açtığınızda muhtemelen fışkırma yapacaktır.

ADIM 2 - RADYATÖRÜ TEMİZLEYİN


Motor kapağını kaldırın ve kazara kapanmasını önlemek için güvenli bir şekilde açık kalmasını sağlayın. Naylon fırça ve sabunlu suyu kullanarak radyatör ızgarasında toplanan ölü böcekleri ve parçaları yavaşça fırçalayarak temizleyin. Fırçalamayı radyatör plakaları doğrultusunda yaptığınızdan emin olun. Metal narin olduğundan tersi yönde fırçalandığında kolaylıkla eğilebilir. Bu şekilde temizlendikten sonra, tüm parçaların yok edilmesi için ızgaranın üzerine hortumdan yavaş bir hızda çıkacak şekilde su püskürtün.

Sadece iki yılda bir radyatörü temizlemeniz zorunlu olsa da, radyatör ızgarasının yaklaşık her 20.000 km.de bir temizlenmesi iyi olacaktır.

ADIM 3 - BOŞALTMA KABINI YERLEŞTİRİN

Soğutma suyunun doğru bir şekilde boşaltılması çok önemlidir. Soğutma suyu çok zehirlidir ancak çocuklara ve hayvanlara çekici gelecek derecede tatlı bir kokuya sahiptir. Sıvının boşaltılması sırasında araç başıboş bırakılmamalı ve boşaltılan su öylece yere akıtılmamalıdır. Kullanacağınız kabın mutfakta da kullanılmadığından emin olun- tek kullanımlık bir kap en idealidir. Kabı aracın altına kaydırın ve radyatörün tahliye valfini (çekvalf olarak da bilinir) ortalayacak şekilde yerleştirin.

ADIM 4 - RADYATÖR KAPAĞINI KONTROL EDİN

Radyatör kapağı, motoru soğuk tutması için radyatör içindeki soğutma suyunu kapalı ve basınç altında tutar. Soğutma suyunun basıncı motor tipine göre değişir ve basınç derecelendirmesi kapağın üzerinde gösterilmiştir.

Radyatör kapağı; geniş ve düz metal üst taraf ile alt taraftaki daha küçük kauçuk conta arasında gerilmiş bir bobin yayı içerir. Yay ile kauçuk conta arasındaki gerginlik kapağın basıncı tutmasını sağlar. Yani bu ikisini sıkıştırmak kolaylaşmışsa kapak yıpranmış demektir ve değiştirilmelidir. Kapağı değiştirmenizi gerektiren bir diğer işaret kauçuk contanın paslanmış ya da kurumuş olmasıdır. Genelde kapak en az iki yılda bir değiştirilmelidir, böylece bu değiştirme işleminin radyatörü temizlerken sizin rutinlerinizden birisi olmasını sağlayabilirsiniz. Unutmayın; farklı basınç derecelendirmeleri için farklı kapaklar mevcuttur. Aracınızın özelliklerine uygun derecelendirme bilgisini not edin.

ADIM 5 - KELEPÇE VE BORULARI KONTROL EDİN

Bir sonraki adım radyatörün boru ve kelepçelerini kontrol etmektir. Biri radyatörün üstünde biri altında olmak üzere iki boru mevcuttur. Boruların değiştirilmesi için radyatördeki suyun boşaltılması gerekir. Bu nedenle motoru temizlemeden önce onları kontrol etmeniz iyi olacaktır. Bu yolla, eğer boruların çatlak ya da sızdırıyor olduğu ile ilgili işaretler bulursanız veya kelepçeleriniz paslanmışsa, radyatörü yeniden doldurmadan önce onları değiştirebilirsiniz. Boruların yumuşamış olması, değiştirilmeleri için önemli bir göstergedir.

ADIM 6 - ESKİ SOĞUTMA SUYUNU BOŞALTIN


Radyatörün tahliye valfinin (çekvalf), kolayca açılabilir olması için bir kolu olmalıdır. Çekvalfi çevirerek açın (soğutma suyu zehirli olduğundan çalışma eldivenlerinizi giyin) ve sıvının aracın altına yerleştirdiğiniz kaba akmasını sağlayın. Tüm suyu boşalttıktan sonra çekvalfi değiştirin ve eski soğutma suyunu yanınızda bulundurduğunuz kapanabilir başka bir kaba koyun. Sonra boşaltılan soğutma suyunu toplamak için kullandığınız kabı tekrar valfin altına koyun.

ADIM 7 - RADYATÖRÜ TEMİZ SU İLE DURULAYIN


Şimdi asıl durulamayı yapmak için hazırsınız! Bahçe hortumunuzu alın, püskürtme ağzını radyatörün doldurma ağzına koyun ve dolana kadar su ile doldurun. Valfi açın ve içerdeki suyu valfin altındaki kaba akıtın. Su temiz olarak akana kadar işlemi tekrarlayın ve durulama işleminde kullanılan tüm suyun, eski soğutma suyunda olduğu gibi, kapanabilir kaplara koyulduğundan emin olun. Bu noktada gerekirse yıpranmış boru ve kelepçeleri değiştirmelisiniz.

ADIM 8 - SOĞUTMA SUYU EKLEYİN


İdeal bir soğutma suyu karışımı %50 antifriz ve %50 sudan oluşur. Musluk suyunda yer alan ve suyun işini doğru olarak yapmamasını sağlayan mineraller soğutucu karışımının özelliğini bozabileceğinden, formülde damıtılmış su kullanılmalıdır. Çoğu radyatör yaklaşık iki galon sıvı tutabilir. Bu nedenle kullanacağınız sıvı miktarına karar vermeniz zor olmayacaktır.

ADIM 9 - SOĞUTMA SİSTEMİNİN HAVASINI BOŞALTIN

Son olarak soğutma sisteminde yerleşmiş olabilen hava boşluklarını almak gerekli olacaktır. Radyatör kapağı açıkken motoru çalıştırın (basınç oluşumunu engellemek için) ve yaklaşık 10 dakika çalışır durumda bırakın. Sonra kaloriferi sıcak konumuna getirerek açın. Bu, soğutma suyunun devir-daimini sağlayacak ve sıkışan havayı dağıtacaktır. Hava dışarı bırakıldıktan sonra biraz daha soğutma suyu ekleyin ancak dikkatli olun; radyatörden serbest bırakılan hava kabarcık şeklinde çıkabilir ve çok sıcak olabilir.

Sonra kapağı takın ve taşan suyu bir bezle silin.

ADIM 10 - TEMİZLİK VE ORTALIĞIN TOPLANMASI


Valfte sızıntı olup olmadığını kontrol edin, bezleri, eski kelepçe ve boruları ve tek kullanımlık kabı ortadan kaldırın. Şimdi yola çıkmak için neredeyse hazır sayılırsınız.

Eski yağı imha ederken çok dikkatli olunması gerektiği gibi, eski soğutma suyunu da doğru bir şekilde imha etmek önemlidir. Eski soğutma suyunun kokusu ve rengi çocuklara, çekici gelebilir. Bu nedenle uzun bir süre ortada kalmasına izin vermeyin. İlgili kapları, tehlikeli malzemelerle ilgilenen geri dönüşüm merkezlerine vakit geçirmeden götürmelisiniz.


Castrol Türkiye
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
Bu kadarını yapmaya üşenecek arkadaşlar, her araçta aynımı bilmiyorum ama bizim araçlarda hava alma yokmuş. Bugün değiştirttim ve gördüm. Eskiyi komple boşaltıyor ve hazır antifirizli suyu döküyor. O kadar. Sistem havasını kendi alıyor.
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Ben de geçtiğimiz Mayıs ayında kendim değiştirdim. Antifriz tahliye vanasını açınca su motorun iç kısmına doğru fışkırıyordu; antifrizli su motor parçalarına zarar vermesin diye tahliye vanası etrafına poşet vb yerleştirdim.

Daha sonra vanayı açtım ve suyu boşalttım, ardından sadece saf su koydum, aracı çalıştırdım, kaloriferi açtım ve su çalışma sıcaklığına gelene kadar aracı hareket ettirdim. Sonra suyu tekrar tahliye ettim, bu tahliye sırasında da hâlâ eski antfrizli su çıkıyordu. Aynı işlemi bir kere daha yaptım ve yine eski antifrizli su çıktığını gördüm, ama bu sefer suyun rengi (yeşil) çok daha açıktı.

Üçüncü seferde ise Opet turuncu antifrizi saf su ile 50 -50 oranında karıştırdım. Radyatör suyunun haznesinde gösterilen seviyeye kadar su koydum. Ve bir hafta boyunca su seviyesini gözlemledim. İki ya da üç kez su seviyesinin azaldığını gördüm ve hemen su ilave ettim.

Bakım tablosunda motor suyunun her iki (tam hatırlamıyorum ya da üç) yılda bir değişmesi gerektiği yazıyor ama servis bunu gözardı ediyor. Bence önemli bir nokta.

Servisin ihmal ettiği bir diğer nokta da fren sıvısının değişimi. Biraz anlasam onu da kendim değiştireceğim inşallah.

Kolay gelsin.
 

rayen

Super Moderator
Katılım
5 Eki 2011
Mesajlar
3,749
Tepkime puanı
832
Puanları
113
Motor soğutma sıvısinin sürekli değiltirilmesine gerek yok. ölçüm yapılır. Yaşanılan yerin hava sıcaklığına göre davranılır. Örneğin ölçtünüz -35 çıktı. Eksiği varsa antfriz ile tamamlayın devam edin. Sadece su koyarsanız derece atıyorum -25'e düşer. Mecbur kalmadıkça sadece su koymayın. Ama tortu endişeniz varsa 2 bakımdan sonra değiştirebilirsiniz.
 

unalks

New member
Katılım
6 Eki 2014
Mesajlar
404
Tepkime puanı
13
Puanları
0
konulan su saf su olduktan sonra tortu vs gibi birşey olabilir mi ?
 

rayen

Super Moderator
Katılım
5 Eki 2011
Mesajlar
3,749
Tepkime puanı
832
Puanları
113
Konulan saf sudan değil, antifrizin yapımında kullanılan kimyasallardan tortu oluşur.
 

unalks

New member
Katılım
6 Eki 2014
Mesajlar
404
Tepkime puanı
13
Puanları
0
o zaman servisin bunu bilip yapması gerekmiyormu. mesela siz burda söylemeseniz ben bilmezdim bile kaldıki öceki aracımda 9 senedir kullandım böyle bir işlemi servis yapmadı. bence servislerin iyi bir hizaya sokulması lazım usta gibi usta yok uğraşsam zaten onların yaptığını bende yaparım yazık o kadar para veriliyor araçlara.
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Motor soğutma sıvısinin sürekli değiltirilmesine gerek yok. ölçüm yapılır. Yaşanılan yerin hava sıcaklığına göre davranılır. Örneğin ölçtünüz -35 çıktı. Eksiği varsa antfriz ile tamamlayın devam edin. Sadece su koyarsanız derece atıyorum -25'e düşer. Mecbur kalmadıkça sadece su koymayın. Ama tortu endişeniz varsa 2 bakımdan sonra değiştirebilirsiniz.
Dediğinizin doğruluk oranı yüksek olabilir, yalnız değiştirmediğimize değmeyecek kadar masrafsız bir bakımdır kanaatimce.
 

rayen

Super Moderator
Katılım
5 Eki 2011
Mesajlar
3,749
Tepkime puanı
832
Puanları
113
Masrafı göz önüne alarak söylemiyorum zaten. Kullanılan sıvının ekonomik ömrünü tamamlaya yakın bir zamana kadar kullanılmasını öneriyorum. Ölçümde bu amaçla yapılıyor zaten, bence -15 Lere düştüğünde değiştirilmeli.
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
Bakim periyodunda degismeli yaDigindan degistirdim ben. Yoksa olctum -25 cikti ve eksigide yoktu.
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
[MENTION=129]khf[/MENTION]

Siz biraz abartmissiniz. Duzenli degisimlerde devirdaim yapmaya gerek yok.
Ayrica arac motoru 80-90 °C lerde ve calismiyorken vanayi acmayin. Hem yanma riskiniz var. Hemde yeni soguk su sicak motora dokulmesi tavsiye edilmiyor.
 
Üst