Elektrikli direksiyonlu araçlarda ROT AYAR farkı ve yurdum ustalarının sınavı..

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Bizim Cee'd'lerin Rot ayarının nasıl yapılması gerektiğini ayrıntılı olarak aşağıya yazıyorum; 2 nokta kritik.

Elektrikli direksiyonlu ve tam bağımsız süspansiyonlu araçların (Cee'd gibi) rot ayarlama süreci:

1- Araç lazerli rot aletine bağlanır.
2- Otomatik vitesli araçlar için N, düz vitesli araçlar için ise "boş" konuma alınır ve motor stop edilir.
3- Rot aletinin ekranında belirtilen ileri-geri ve direksiyondan sağ-sol hamleleri yapılır.
4- Kritik maddelerden birincisi: Direksiyon sıfır konuma ayarlanıp sabitlenir ancak elektrikli direksiyonlarda MUTLAKA motorun çalıştırılarak, elektrikli destek ile sıfır olarak ayarlanması gerekir. Ve ardından direksiyon kilidi takılır. Çoğu usta normal hidrolikler gibi motoru çalıştırmadan direksiyonu ayarlayıp sabitlemektedir.
5- Rot kontrol ve düzeltme mutlaka şu sıralama ile yapılmalıdır: Önce arka tekerleklere gerekli ayar, sonra ön tekerleklere ayar.
6- Kritik maddelerden ikincisi: Mekanik olarak rot ayarı işlemleri bittiğinde, direksiyon kilidi SÖKÜLMEDEN, halen direksiyon sıfır konumdayken direksiyon açı sensörlerinin GDS aletine bağlanarak sıfırlanması (Resetlenmesi) gerekir. 1 derecelik rot düzeltmesi sonrasında bile mutlaka açı sensörlerini sıfırlatın.
7- Tüm işlemler bittikten sonra direksiyon kilidi sökülerek test sürüşüne çıkabilirsiniz.

Elektrikli direksiyonlarda direksiyonun motor çalışırken sıfır konumuna ayarlanması gerektiğini ve her rot işlemi sonrası araca elektronik olarak "0" noktasının yazılımsal olarak öğretilmesi gerektiğini bilmeyen ustanız var ise mutlaka yukarıdaki sıralamayı uygulatın.
 
Son düzenleme:

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Bu arada piyasada bilindik rot ustalarının katıksız yüzde 100'ü sınıfta kaldı. İsim vermiyim ancak aklınıza gelebilecek tüm ünlü rotçular ve yetkili servisler sınıfta kaldı. Hem Qashqai hem de Cee'd direksiyon açı sensörü sorunları tecrübelerinden sonra bir kez daha anladım ki bir aracı en iyi üreten mühendisi bilir. Fabrikadaki rot ayar prosedürünü öğrenmemiş olsaydım hala rotçularda sürünüyorduk...
 

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
EPS yani electrical power steering (Elektrik destekli direksiyon) sistemine sahip araçlarda rot ve açı sensörü ayarları ile ilgili yararlı linker:

EPS:
What you need to know about Steering Angle Sensors and Alignment Service (Özellikle EPS'ye hatalı açı sensörü tanımlanmışsa ne sorunlara neden olabileceği bölüme dikkat)

ESP (veya diğer adıyla ESC):
What you need to know about Steering Angle Sensors and Alignment Service

SAS (Steering Angle Sensor - Direksiyon Açı Sensörü):
What you need to know about Steering Angle Sensors and Alignment Service

SAS resetleme işlemi sıralaması:
What you need to know about Steering Angle Sensors and Alignment Service


Aracın dinamiğini etkileyen bunca elektronik faktör varken ne yazık ki günümüz artık mekanik iki vida sıkmayı bilen ustaların zamanı değil...
 
Son düzenleme:

pepe

Active member
Katılım
28 Nis 2014
Mesajlar
511
Tepkime puanı
57
Puanları
28
Yaş
38
Valla benim araç ip gibi gidiyor yolda hiçbir gezinme yaşamıyorum yolda...Şimdi kurt dşürdünüz içime acaba eps mi açığı kapatıyor diye :confused:

Tüm yetkili servislerde dediğiniz prosedürlerde kontroller sağlanıyordur sanırım
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
Benim aracta gitmiyor. Hep direksiyon elimde ufak dokunuslar yapiyorum.
En son kia erbekte rot yaptirdim. [MENTION=1967]ErbekOtomotiv[/MENTION]
 

sinan1

New member
Katılım
14 Ara 2012
Mesajlar
183
Tepkime puanı
8
Puanları
0
Bir arkadaş ile uzun yolda giderken, "direksiyonu ikide bir niye oynatıyorsun, yol düz değil mi" demişti.
Ben de buna anlam veremedim. her halde alışkanlık diye düşündüm.
Fakat bana kalırsa lüzumlu davranış idi. oynatmak gerekiyordu.

Neyse, gel zaman git zaman kendisi geçici olarak ufak bir araç kullanmak zorunda kalmış. Uzun yola gitmiş. "direksiyonu sıkça oynatma" ihtiyacı had safhada imiş. ufak hafif araçlarda öyle oluyormuş dedi.

Galiba bmw'lerde böyle bir sorun olmuyormuş.
 

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Valla benim araç ip gibi gidiyor yolda hiçbir gezinme yaşamıyorum yolda...Şimdi kurt düşürdünüz içime acaba eps mi açığı kapatıyor diye :confused:

Tüm yetkili servislerde dediğiniz prosedürlerde kontroller sağlanıyordur sanırım
EPS bir açığı kapatmaz, EPS yani elektrik destekli direksiyon sistemi topladığı verileri (direksiyon açısı, direksiyon konumu vs...) ESP'ye iletir. Gerekli bir müdahele söz konusu ise ESP devreye girer ve bunu ekranda görürsünüz.
Ancak EPS'nin şöyle bir fonksiyonu daha bulunur, bir virajdan çıktığınızda dikkat ederseniz direksiyon kendisini orta noktaya toplamaya çalışır; EPS'li araçlarda bu geri toplama işlemide elektrikli motorlarla desteklenir; eğer EPS sensörlerinize aracın sıfır noktası doğru tanımlanmamışsa, kalibre edilmemişse bu kez direksiyon toplama noktası şaşar. Bunu en kolay şöyle anlayabilirsiniz; düşük hızlarda direksiyonu sağa ve sola "yavaşça" çevirin. Eğer direksiyonun sağa veya sola dönüşü sırasında uyguladığı direnç farklı ise EPS'ye doğru sıfır noktası tanımlanmamış demektir.

Yetkili servislerin ne yazık ki hepsi hala elektrikli direksiyonları normal hidrolikler gibi ayarlamaya çalışıyorlar. Sonuçta da olan tüketicinin sinir ve zamanına oluyor.

Sabah Salih arkadamışızla telefonda görüştük, kendiside bu yönergelerle aracını düzelttirecek. Bakalım, onunda güzel haberlerini bekliyoruz.

Bu arada yanlş anlaşılmasını istemem, Tekkar benim aracımı düzeltmedi, hatta iki sefer denedi yine düzelmedi. Çelik Motor'un Tekkar'a gönderdiği mühendise, Renault'daki mühendisin yönergelerini anlattım. Çelik Motor'un mühendiside bu şekilde yapılması gerektiğini onayladı ve kendisi Tekkar'da aracı düzeltti. Yani düzelten Tekkar değil, düzelten Çelik Motor'un mühendisi.
 

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Benim aracta gitmiyor. Hep direksiyon elimde ufak dokunuslar yapiyorum.
En son kia erbekte rot yaptirdim. [MENTION=1967]ErbekOtomotiv[/MENTION]
Salih Bey umarım en kısa zamanda sorununuz çözülür. Olmazsa fabrikada beraber deneriz :)
 

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Bir arkadaş ile uzun yolda giderken, "direksiyonu ikide bir niye oynatıyorsun, yol düz değil mi" demişti.
Ben de buna anlam veremedim. her halde alışkanlık diye düşündüm.
Fakat bana kalırsa lüzumlu davranış idi. oynatmak gerekiyordu.

Neyse, gel zaman git zaman kendisi geçici olarak ufak bir araç kullanmak zorunda kalmış. Uzun yola gitmiş. "direksiyonu sıkça oynatma" ihtiyacı had safhada imiş. ufak hafif araçlarda öyle oluyormuş dedi.

Galiba bmw'lerde böyle bir sorun olmuyormuş.
Benim HB Cee'd'de milim gezinme sorunu, dolayısıyla sürekli direksiyondan düzeltme ihtiyacı yoktu. Şu an sahibi olduğum SW Cee'd ise aldığımda bu soruna sahipti ancak şu an düzeldi.
 

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Bu arada bu geçiş döneminde şu cümleye hazırlıklı olun "ben 10 yıllık, 20 yıllık ustayım, bana işimi öğretmeyin".
Tabi sonra mosmor oluyorlar ama baştan bu direnç ile karşılaşmak insanı geriyor.
Tıpkı karbüratörden enjeksiyona geçildiğinde aracın "vurdurularak çalıştırılmaması" gerektiğini bilmeyen cahil ustaların şimdi şimdi bunu öğrenmesi gibi elektrikli direksiyona geçişte yurdum ustalarını baya zorlayacak :)
 

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Arkadaşlar dün Çelik Motor'dan teşekkür için arandım.
Rot ayarlarının nasıl yapılması gerektiğiyle ilgili onlarada uyarı maili atmıştım.
Araştırıp haklı olduğumu görünce tüm yetkili servislere konu ilgili bülten göndermişler.
Bundan sonra rot ayarlarınız yukarıdaki şekilde yapılmazsa direk Çelik Motor'a şikayet kaydı açtırabilirsiniz.
Normalde distribütörden bizim bişey öğrenmemiz gerekirken biz distribütöre iş öğretiyoruz :cool:
 

pepe

Active member
Katılım
28 Nis 2014
Mesajlar
511
Tepkime puanı
57
Puanları
28
Yaş
38
Çaban ve uğraşın için teşekkür ederim [MENTION=1959]ERGIN[/MENTION]

Benim de direksiyon açım çok hafif sola doğru kaymış durumda, servise sokmayı düşünüyordum;)
 

yalcin

New member
Katılım
15 May 2011
Mesajlar
1,330
Tepkime puanı
86
Puanları
0
Yaş
40
Konum
Büyükçekmece
[MENTION=1764]pepe[/MENTION] servislerde rot yok rot için bizim tarafa gelirsen hallederiz.
 

pepe

Active member
Katılım
28 Nis 2014
Mesajlar
511
Tepkime puanı
57
Puanları
28
Yaş
38
[MENTION=10]yalcin[/MENTION] olmadığına emin misin? Bayraktar'da yaparız dediler..Bak hazır bülten de gelmiş
 

yalcin

New member
Katılım
15 May 2011
Mesajlar
1,330
Tepkime puanı
86
Puanları
0
Yaş
40
Konum
Büyükçekmece
her servisi tek tek bilmiyorum fakat ersuyurtta rota gönderiyorlar, bayraktarda öyle olmasın dışarda anlaştıkları rotcu oluyor bunların senden habersiz gönderiyorlar aracı hatta en son benim ön amortisor sakat raporu vermişlerdi:))) bende kendi rotcuma götürdüm 50 tl. ye baktık sıkıntı problemi zaten çözdü, ama öyle amortisör eğik falanda çıkmadı, inan servisler neyden para kazanacağını şaşırmış durumda..servisde rot olmaması daha iyi birde olduğunu düşünsek her rota sokmaya para alır birde verileri yanlış gösterir o değişecek bu değişecek der, vs.. dediğim gibi yarın istersen dönüşte bizim rotcuya uğrarız rota gireriz bir sıkıntı varsa tadil eder yoksa zaten ücrette vermeyiz.
 

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
Ersuyurt'ta, Gül-Al'da rot aleti yok. Bayraktar ve Tekkar'da kendi rot cihazı var. Bilginize.
Rot ayarlarınız sonrası direksiyon sabitleyicisi sökülmeden GDS (Kia'nın yazılımı) ile açı sensörlerini sıfırlatmanız gerekeceği için ya rot aleti olan yetkili serviste veya GDS bilgisayarını yönlendirdiği rotçusuna göndermek zorunda kalacak olan yetkili servislerde yaptırın.
Artık özel rotçuların işi zor...
 

leonine25

Active member
Katılım
9 Ağu 2013
Mesajlar
313
Tepkime puanı
40
Puanları
28
Yaş
43
Konum
PENDİK
benim araçtada sürekli dokunuşlar yapmak zorunda kalıyorum. Araç jantlarındaki boyaya müdehale için lastikleri söktüler sonrasında araç hep sola zorlar oldu... Erbek @ErbekOtomotiv Nur banu hanım görüyorsa yazdıklarımızı Ömer beye konuyu iletsin müsait bir zamanda çözelim şu işi. Konuyla alakalı 3 defa getirdim aracı halen sola doğru ufakta olsa zorlama mevcut...

Ergin hocam bu arada ceed ailesine tekrar hoşgeldin. :) o aracı fazla kullanmayacağından adım kadar emindim...
 
Son düzenleme:

ERGIN

New member
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
209
Tepkime puanı
76
Puanları
0
benim araçtada sürekli dokunuşlar yapmak zorunda kalıyorum. Araç jantlarındaki boyaya müdehale için lastikleri söktüler sonrasında araç hep sola zorlar oldu... Erbek @ErbekOtomotiv Nur banu hanım görüyorsa yazdıklarımızı Ömer beye konuyu iletsin müsait bir zamanda çözelim şu işi. Konuyla alakalı 3 defa getirdim aracı halen sola doğru ufakta olsa zorlama mevcut...

Ergin hocam bu arada ceed ailesine tekrar hoşgeldin. :) o aracı fazla kullanmayacağından adım kadar emindim...
Tekrardan hoşbulduk; neden aracı fazla kullanmayacağımı düşünüyorsunuz? :)

Bu arada en önemli ayrıntıyı unutmuşum; bu ayarların hepsinin lazerli rot cihazında yapılması yetmez, o lazerli cihazın (genelde Hunter marka) düzenli olarak kalibrasyon ayarının yapılması zorunludur (1-3 ayda bir). Yani düzenli kalibrasyonu yapılmayan bir rot cihazında yapılacak tüm rot ayarları sağlıklı aracın bile çekmesine neden olacaktır.
 

leonine25

Active member
Katılım
9 Ağu 2013
Mesajlar
313
Tepkime puanı
40
Puanları
28
Yaş
43
Konum
PENDİK
Tekrardan hoşbulduk; neden aracı fazla kullanmayacağımı düşünüyorsunuz? :)

Bu arada en önemli ayrıntıyı unutmuşum; bu ayarların hepsinin lazerli rot cihazında yapılması yetmez, o lazerli cihazın (genelde Hunter marka) düzenli olarak kalibrasyon ayarının yapılması zorunludur (1-3 ayda bir). Yani düzenli kalibrasyonu yapılmayan bir rot cihazında yapılacak tüm rot ayarları sağlıklı aracın bile çekmesine neden olacaktır.
Bende ceed var masa arkadaşımda 2014 qashqai aldı. Senin aracı aldığın dönemlerde. Arabayı aldı getirdi. Dedim gideyimde söyle ferah ferah bir araca bineyim. Hüsranla karşılaştım. İç hacim bogucu geldi. Baş üstü yüksekliği ceed kadar değil (çok değil ama 2-3cm düşük).Arkada diz mesafesini geniş göstermek için ön koltuk ray mesafesini sınıramışlar. Dışardan bakıyorum on numra içine giriyorum tırt.Aracı işim oldukca kullanıyorum. Sürüş tepkilerine felan bakıyorum ceedin yerini tutmuyor.Araç sıfır 8-9 defa elektronik ve boya hataları nedeniyle servise gitti. Sizde o dönemde x-trail almayı düşünüyorum demiştiniz. Sonra bir baktım qashqai almışsınız. Dedim bu arac sizde fazla durmaz. :)
 
Üst