Otomatik Şanzıman Yağı ve Filtresi Değişimi

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Merhaba arkadaşlar.


Bu konuyu ayrı bir başlık altında açmak istedim, çünkü önemli olduğunu düşünüyorum.


Anladığım kadarıyla otomatik şanzıman bakımında yağ değişimi esnasında bizim araçlarda filtreleri değiştirmiyorlar. Bunu hem MEB Başayar (Ankara) hem de Elif Otomotiv (Şanlıurfa) servislerine sordum. Hatta şanzıman filterisini almak için telefon ettiğimde bir servis bana yağ değişiminde filtreyi de değiştirmek istersek bunun yaklaşık 1000 TL ye patlayacağını çünkü filtrenin ulaşılması zor bir yerde olduğunu, dolayısıyla filtre değişimi için şanzımanı indirmek gerektiğini söyledi. Ben yine de filtreyi almak istediğimi söyledim, bunun üzerine adam sanırım stoktan sorgulama yaptı ve bu parçanın tanımsız olduğunu ve Türkiye'ye gelmediğini söyledi.

Çelik Motorun sitesinden de kontrol ediyorum ve adamlar şanzıman filtresinin değişimini öngörmüyor. Hatta bende mevcut bulunan ve önceden Çelik Motorun internet sitesinden indirmiş olduğum periyodik bakım tablosunun ekran alıntısına buyrun bakın; aynı şey!

Ekli dosyayı görüntüle 2472


Dedim belki servis yetkilisi haklıdır, bizim şanzımanın yapısı biraz farklıdır, belki Kia Moodırs (Motors) filtre değişimine ihtiyaç duymayan bir şanzıman yapmıştır. Gelin görün ki durum hiç de böyle değil.


Lakin internetten izlediğim birçok şanzıman yağı değişim videolarında filtre değişimi de yapıyorlar. Hem de çok basit bir şekilde. Benim aracın şanzıman yapısı da internette izlediklerime çok benzer. Şanzıman yağ haznesini söküyorsun, işte karşında filtre.


İşte benim aracın şanzımanının şeması.



Ekli dosyayı görüntüle 2473

Kırmızı çerçeve içindeki parça yağ filtresidir. Görüldüğü üzere şanzımanın en altındaki yağ haznesi kapağını sökünce hemen ulaşabiliyoruz. Parçanın kod numarası da 46321-23001.

Servis her ne kadar parça değişmiyor dese de ben değiştirmeye azmettim. Neyse ki bizim araçtaki filtrenin aynısı Hyundai İx20’de kullanılıyormuş. Onun için memleketteki Hyundai Servisini aradım ve parçayı sipariş ettim. Yalnız yağ haznesi kapağının etrafındaki contayı (sarı renkle gösterilmiş olan) henüz nereden bulabileceğimi bilemiyorum. Onu da temin edersem filtre değişimi için baya bir yol almış olacağım.


Bence bunu her otomatik şanzıman sahibi arkadaşın yapması lazım. Çünkü bir gereklilik bu. Çelik Motor bu gerekliliği neden duymuyor, orasına aklım ermiyor.

Eğer yanlış biliyorsam/düşünüyorsam, doğrusunu bilen birinden öğrenmekten de büyük mutluluk duyarım, onun için bilgileriniz ve fikirleriniz benim için önemlidir.

Bu arada her arayıp bir şey sorduğunda seni hiçbir şey bilmeyen biri yerine koyan ve dolayısıyla sana yanlış ya da eksik bilgi veren yetkili servislerden ve memlekette, etkili olmasa bile yetkili bir servisten mahrum olmam, aracın yedek parçalarını temininde yaşadığım sıkıntı vb. vb. beni araçtan soğutmaya başladı.

Herkese kolay gelsin.
 

ceed34

New member
Katılım
23 Şub 2013
Mesajlar
87
Tepkime puanı
14
Puanları
0
size katılıyorum şanzıman yağı değişiminde filitre değişmesi iyi olacaktır
filitre değişmiyecekse o zaman yağıda değiştirmek mantıksız olacaktır
bence sarı ile işaretlediğiniz kapağın contası serviste mevcuttur sonuçta yağı oradan boşaltıyorlar tekrar kapatıyorlar
ceed benzinli bir aracı ruslar şanzıman yağı ve filiteresini değişim yapıyorlardı youtube izlemiştim video bulursam koyarım...

bu arada filitrenin fiyatı nekadar?
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
[MENTION=129]khf[/MENTION]
Daha önceden çok tartıştık konuştuk bu konuyu. Benim bugüne kadarki araçlarımdan üçü otomatikti ve birindeki sorun yüzünden epeyce bir çevrem oldu. Özellikle fransadaki forum siteleri başta çok yazı ve yorum okudum.
Öncelikle şunu belirteyim. Şanzuman yağını filtresi ile beraber değiştirsen bile, tork konvektöründe veya şanzumanın yapısına bağlı birkaç yerinde kalan bir miktar yağdan dolayı, yinede değişim değil tamamlama yapmış oluyorsun.
Ülkemizde bu işi hakkıyla yapan yerler yavaş yavaş artmaktadır ama yok denecek kadar azdır.
Ayrıca hiçkimse bana yağ ömürlüktür,kapalı kutudadır demesin çünki böyle bir teknoloji henüz yok.

Başıma gelen bir olayı özetleyeyim. Peugeotun meşhur AL4 şanzumanı vardır. Sorunlarıyla meşhur bir şanzuman. Servise sorsan yağ ömürlük, değişmeye gerek yok. Şanzumanı araştırdımki ne görsem. JAponlar yağın ömrünü sayan bir sayaç bile koymuşlar içine.
Neyse şanzuman yağını değiştireceksen bu işi makinesi ile yapan yerde değiştir. Yoksada 4-5 lt. fazla yağ alarak devir daim yaptırarak değiştirmende fayda olur. Zaten kullandığın araç, paylaştığın gibi 3 bakımda bir yağın değişmesi gerekiyor.
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
BAk sen bu resimleri paylaşınca hatırladım. Benim 2006 model Hyundai elentram vardı ve yetkili serviste şanzuman bakımına bırakmıştım. Sonra fırsatını buldum ve aracın başına giderek ustadan izin aldım ve seyrettim. Aracı havaya kaldırdı. Yağı boşaltırken viteslerin konumunu sırayla değiştirdi vs. Tam olarak ne yaptığını bilmiyorum. Sürekli başında bekleyemedim tabi, ama alt kapağınıda söktü. Tekrar gittiğimde filtreyi değiştirdinizmi diye sordum, evet dedi. Sonra şanzuman alt kapağını güzelce slikonlayıp kapattı. Toplamda bir usta 60-70 dakika uğraştı. Demem oki Hyundai yağ ve filtreyi değiştiriyordu.
 

By_Cesar

Active member
Katılım
7 Eki 2013
Mesajlar
320
Tepkime puanı
44
Puanları
28
Konum
Göynük - Bolu
Geçen 30.000 km bakımı yaptırdığımda bana şanzıman yağının değiştirilmediğini söylediler. Nedenini sorduğumda ise ceed modellerinde yağ değişimi yapılmadığını yağının farklı olduğunu söylediler. Gerçekten çok garip :O
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Geçen 30.000 km bakımı yaptırdığımda bana şanzıman yağının değiştirilmediğini söylediler. Nedenini sorduğumda ise ceed modellerinde yağ değişimi yapılmadığını yağının farklı olduğunu söylediler. Gerçekten çok garip :O
Adamlar bu konuda zır cahil ve bizi de böyle sanıyorlar.
 

By_Cesar

Active member
Katılım
7 Eki 2013
Mesajlar
320
Tepkime puanı
44
Puanları
28
Konum
Göynük - Bolu
Adamlar bu konuda zır cahil ve seni de böyle sanıyorlar.
Şanzımanda yağ yerine farklı bir karışım olduğunu ve bunun fabrika çıkışından sonra degğiştirilmediğini söylediler bende şaşırmıştım. bir dahaki bakım da bu konuyu dile getireceğim servis görevlisine
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Yarın kısmetse aracın şanzıman filtresini ve yağını değiştirmeyi istiyorum. Ama büyük bir korkum var o da arabanın altına girmek. Dört tane araç sehpası aldım ama yine de tırsıyorum.
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Şükür bir sorun olmadan değiştirdim yağı ve filtreyi. bir kaç tane de resim çektim. Bugün yarın inşallah resimleri koyarım.
 
Son düzenleme:

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
Helal sana. Filtreyi nereden kaca aldin peki.
Yagi bosaltirken vites konumlarini degistirdinmi? Nelere dikkat ettin?
Kisaca detay verirmisin.
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Tekrardan merhaba.
Gerekli malzemeler
1. En az 7 litre şanzıman yağı
2. Şanzıman yağ filtresi (parça numarası 4632123001. Hyundai servislerinden bulabilirsiniz)
3. Terazi hortumu (hırdavatçılarda mevcut)
4. Tork anahtarı, 10 numara lokma anahtar
5. Sıvı conta
6. Pense
7. Yağ boşaltmak için ölçekli kap
8. Huni
9. Yağ haznesindeke sıvı conta artığını sökmek için PLASTİK spatula, metal olanlar kullanılmamalı
10. Bol miktarda kağıt havlu veya bez.
11. Balata spreyi (yağ haznesi kapağını ve etrafa bulaşan yağı temizlemek için)

1. İlk olarak resimdeki hava giriş kanalını söktüm. Sadece öndeki 2 tane 10 mm civatayı sökmek yeterli.


Ekli dosyayı görüntüle 2550

2. Şanzımandan radyatöre iki tane hortum gidiyor. Bunlardan bir tanesi ısınmış yağı radyatöre ileten (fotoğrafta 2 numara), diğeri de radyatörde soğutulmuş yağı şanzımana aktaran hortum (fotoğrafta 3 numara).

Ekli dosyayı görüntüle 2551

3 numaralı hortumunun ucundaki kelepçeyi pense yardımı ile geriye doğru ittirip daha sonra hortumu yerinden çıkarttım. Bunun yerine de resimde 1 numara ile gösterilen terazi hortumunu taktım.

Terazi hortumunun diğer ucunu da ölçeklendirilmiş bir kap içine yerleştirdim. Ne kadar yağ çıktığını ölçmek için.

Ekli dosyayı görüntüle 2552

3. Arabayı vites N konumundayken çalıştırdım. 1 numaralı hortumdan yağ gelmeye başladı yaklaşık 3,5 litre sonra yağ kesik kesik gelmeye başladı ve ben de o anda hemen motoru durdurdum. (Burada bir kişinin de direksiyonda olması gerekir, hemen motoru durdurmak için.)

Ekli dosyayı görüntüle 2556

Hortumdaki yağ sanki lacivertmiş gibi görünüyor. Bu hortumdan kaynaklanıyor. Aslında yağın rengi siyaha yakın bir kahverengi.
4. Bundan sonra alt taraftaki plastik motor muhafazasını söktüm (10 mm cıvata, 4-5 tane)

5. Bu aşamada yağ haznesinin kapağını söktüm( Alttaki resimde 1 numarılı kısımdır). Kapağı sökünce de bir miktar yağ aktı. Bu akan yağı da bir üst resimdeki ölçeklendirilmiş kabın içine koydum.

Ekli dosyayı görüntüle 2557

Gerisini bir sonraki mesajda anlatayım. 5 taneden fazla resim yükleyemiyorum.
 
Son düzenleme:

sinan1

New member
Katılım
14 Ara 2012
Mesajlar
183
Tepkime puanı
8
Puanları
0
khf arkadaş,
Bilmediğim için soruyorum, sanzıman yağını değiştirmek için sebep neydi acaba? Sorunu nasıl tespit ettiniz. Ne zaman değişmesi gerekir? Yoksa 15bin kilometrede yapılani motor yağı değişimi denen şey bu mudur? 5W30 yağ 5 litre gerekiyor demişlerdi.

Şanzıman = vites kutusu? şanzıman yağı motor yağı ile aynı olmasa gerek.
 

khf

New member
Katılım
8 Ağu 2011
Mesajlar
89
Tepkime puanı
33
Puanları
0
Yaş
2023
Konum
k.maraş
Bu resimde de kapak açıldıktan sonra şanzıman içi

Ekli dosyayı görüntüle 2558

Üstteki resimde 1 numara ile gösterilen parça şanzıman yağ filtresidir.

Ekli dosyayı görüntüle 2559

Üstteki resimde 1 ve 2 numara ile gösterilenler mıknatıstır. Ve yağın içindeki minik metal partiküllerini tutmaya yarıyor. Bunları da temizlemek gerekiyor. Tabi yağ haznesini de sökülmüşken temizlemek gerek, bir balata spreyi ile.

6. Daha sonra hem yağ haznesinin çevresindeki hem de kapaktaki kırmızı conta artığını plastik bir spatula ile olabildiğince temizledim. Ve yeni contayı sadece yağ haznesinin kapağının hazne ile birleşim yerlerinin ortasına sürdüm. (Yaklaşık 2 -2,5 mm kalınlığında ve civataları çevreleyecek şekilde ). Sıvı contayı sürdükten sonra yaklaşı 20 dk. kurumaya bıraktım.

7. Eski yağ filtresini söküp yenisini taktım. (3 cıvata,) (tork aralığı 5-7 Nm). Buyrun yeni filtresi takılmış şanzımanın resmi.

Ekli dosyayı görüntüle 2560

8. Daha sonra sıvı contası kurumuş olan kapağı tekrar yerine taktım. Ve civataları dengeli bir şekilde, karşılıklı olarak kademe kademe belirtilen tork değerine kadar sıktım. (tork aralığı 10-12 Nm.)

9. Daha sonra şanzımandan çıkan toplam yağ miktarınca yağ ölçüm çubuğunun kanalından huni ile yeni yağ koydum.

10. Vites N konumundayken tekrar çalıştırdım. Bu sefer hortumdan yeni yağ gelene kadar eski yağ tahliye ettim.

Burada dikkat etmemiz gereken bir nokta var. İlk aşamada eski yağı tahliye ederken ucu boşta olan 3 numaralı hortumdan yağ gelmemişti. Ama bu sefer bir miktar yağ aktı. Bunu önlemek için yeni yağı koyduktan sonra eski yağı tahliyeye devam ederken bu hortumun ucunu parmağımızla kapatırsak yere yağ akmamış olur. Hem de yere dökülen yağın miktarını ölçemeyiz. Dolayısıyla ne kadar yağ koymamız gerektiği belirlemek biraz daha zorlaşır.

11. Bir (1) numaralı hortumu çıkartıp yerine tekrar 3 numaralı hortumu taktım ve tabiki kelepçesini de yine pense yardımıyla eski konumuna getirdim.

12. Sonra arabayı çalıştırdım, vites kolunu yavaş yavaş bütün konumlara getirdim. Ve işlem tamam!

Yapmam gereken bir iş kaldı; yağ kaçağını kontrol etmek. Onu da bir iki gün içinde inşallah yapacağım.

Toplamda araçtan 7 litreye yakın yağ çıktı ve ben de aynı miktarda yağ koydum. Yani eski yağın tamamını değiştirmiş oldum.

Aslında sadece yağ değişimi yapmak anladım ki çok basit. Hem de yağın tamamını kolaylıkla değiştirebiliriz. Sanayideki ustalar bunu niye akıl edememiş anlamadım. Ben de Youtube’dan öğrendim.

Sonuç olarak herkese tavsiye ederim. Vites geçişleri biraz daha az hissedilir oldu.
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
[MENTION=129]khf[/MENTION] Adını bilmiyorum paylaşırsan iyi olur :) İlk defaya göre iyi bir iş çıkarmışsın tebrikler. Birebir aynı işleme yakını daha öncedende söylediğim gibi Hyundai servisinde benim araca yapılmıştı. Yalnız anlamadığım bir şey var. İlk yağı boşalttığında 3,5 lt. çıktı. Sonra nasıl yaptın anlayamadım. İçinde 3,5 lt daha varmış sadece onu anlayabildim :) Onu nasıl çıkardın basitçe anlatırmısın.
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
Tekrar okuyunca anladım herhalde :) Laz misali :) İlk boşalttığın 3,5 lt. yağ kadar yağ koydun ve tekrar eski yağ gelmeye başladı. Yağın rengi sarı olunca veya tekrar kesik kesik gelince aracı durdurdun ve çıkan yağ 3,5 lt ölçtün doğru anlamışmıyım :)
 

sinan1

New member
Katılım
14 Ara 2012
Mesajlar
183
Tepkime puanı
8
Puanları
0
Şanzıman yağını neden değiştiriyoruz? ben hala anlamadım. Vites geçişleri biraz daha az hissedilir olması yeterli sebep mi ki? şimdi araç 65binkm civarı . vites geçişi geçiş, sıfır aldığım zamanki ile aynı.

servis bile gerek yok dediyse biz niçin uğraşalım? el atmışken hidrolik yağını da değiştirebiliriz. fakat sebep ne? tekrar tekrar okudum anlayamadım.
 

slhyldz

New member
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
1,308
Tepkime puanı
211
Puanları
0
Konum
pendik
Hidrolik yağı değişmeye gerek yok deyince tartışmaya bile gerek duymam artık. :) Allah korusun aracınızın freni tutmazsa ne olur tahmin bile etmek istemem.
Şanzıman yağını neden değiştiriyoruz? ben hala anlamadım. Vites geçişleri biraz daha az hissedilir olması yeterli sebep mi ki? şimdi araç 65binkm civarı . vites geçişi geçiş, sıfır aldığım zamanki ile aynı.

servis bile gerek yok dediyse biz niçin uğraşalım? el atmışken hidrolik yağını da değiştirebiliriz. fakat sebep ne? tekrar tekrar okudum anlayamadım.
 

sinan1

New member
Katılım
14 Ara 2012
Mesajlar
183
Tepkime puanı
8
Puanları
0
hidrolik yağı değişmeye gerek yok demedim. (rengine bakılacakmış sarı mı yeşil mi:))

ama şanzıman yağı ne zaman değiştirelim ?
 
Üst